5 Tapaa kaivaa myyjän hautaa

Jos haikailet kunnon 70-80 - luvun myyntitapojen perään, jatka lukemista. Jos haikailet tämän päivän myyntitapojen perään, jatka lukemista, mutta tee asiat käänteisesti. Näillä oivilla neuvolla varmistat, että pääset kaivamaan omaa myyjän hautaasi sinne VHS- ja C-kasettien viereen.

1. Hauku kilpailijat

Koska sinut on palkattu viemään asiakkaalta rahat, on vain ja ainoastaan oikein, että teet myös asiakkaalle selväksi, että kilpailijan tuote on skeidaa. Sulka hattuun, jos sinä myyjän renttu onnistut vielä haukkumaan asiakkaan nykyisen tuotteen tai palvelun. Onhan hän nyt tyhmä, että on mennyt tuollaista paskaa ostamaan, kun tässä on parempaa. Hyi hyi niitä myyjiä, jotka haukkumisen sijaan mieluummin kertovat, missä ja miksi heidän tuotteensa on nykyistä tai minun tuotetta parempi vaihtoehto, eikä lyttää niitä "sysipaskana romuna." Puhuvat jostain "arvontuottamisesta." Pyh.

2. Ole äänessä

Älä vain kysy asiakkaalta, "miksi, miten" - vaan kerro sinä. Oksenna niitä tuoteargumenttejä. Vaahtoa ominaisuuksista. Kyllä sinä asiakasta paremmin tiedät. Paukuta vaan sitä tuotteen ylivertaisuutta, nimittäin sillä sitä on aina kauppaa tehty turuilla ja toreilla. Sinua naurattaa ajatus, että jotkut myyjät esittävät kysymyksiä ja keskustelevat asiakkaan kanssa. Ajanhukkaa sellainen. Kukasta kukkaan ja määrä korvaa laadun.

3. Älä kiinnostu

Miksi sinua pitäisi asiakkaan bisnes kiinnostaa? Myythän vain tuotetta tai palvelua "one-size-fits-all" - meiningillä. Räätälit ovat menneen talven lumia muutenkin. Ei sinun tarvitse tietää, mitä asiakkaasi tekee, sinun tuote tai ei mitään. Typerät arvontuottajat. Ihan kuin muka kiinnostumalla saisi jotenkin luottamusta ja lisätietoja asiakkaalta. Hah.

4. Älä kuuntele

Olemalla itse äänessä. sinun ei tarvitse kuunnella asiakasta. Näin ei tarvitse käsitellä mitään vastaväitteitä tai kysymyksiä. Ei tämä asiakas niin spesiaali ole, että sille ruvettaisiin omaa ratkaisua tekemään. Mennään nyt vain tällä tuotteella, tämä on hyvä. Ei kai kukaan myyjä tosissaan kuuntele asiakasta? Sehän vaan valittaa kun joku voisi toimia paremmin.

5. Anna asiakkaan odottaa

Mitä nopeampi yhteydenotto liidin saapumisesta, sitä epätoivoisempi myyjä. Mitä nopeammin tehty tarjous tapaamisen jälkeen, sitä epätoivoisempi myyjä. Kunnon myyjän rentut antavat asiakkaan odottaa, koska onhan heidän tuote niin ylivertainen, se on jo tullut selväksi. Naurettavaa, että liidin saapumisesta otetaan yhteyttä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Vielä naurettavampaa, että soitettaisiin samana päivänä. Ei taida paljoa asiakkaita olla niillä firmoilla.


Jos nyt haluat olla sellainen arvontuottaja, tee nämä käänteisesti.

Kommentit

Anonyymi (ei varmistettu)

Ma, 14.01.2019

Hyvä kirjoitus. Eksyin tänne

Hyvä kirjoitus. Eksyin tänne sivustollesi etsiessäni tietoa tyrkyttämisestä ja ns. pakkomyynnistä. Valitettavan usein, suomalaisissa kaupoissa ja liikkeissä on käsitys että pakkomyynti ja tyrkytys on se paras keino luoda pysyviä asiakassuhteita. Itse asiakkaana kierrän kaukaa ne liikeet ja kaupat joissa en ole aikoinani saanut rauhassa asioida. On eri asia kysyä "voinko auttaa?" ja tervehtiä asiakasta kuten kuuluu, mutta nyt puhunkin sellaisesta ns. takamukseen liimautumisesta vaikka haluaisit käydä selailemassa mitä tuotetta löytyy. Edellisessä työpaikassani yritin keskustella mukavia asiakkaiden kanssa, vähän jutella niitä näitä - tuotteisiin liittyen, ties vaikka sieltä löytyisi jokin tarve minkä ratkaisemisessa voisin auttaa. Ei onnistu. Myymäläpäällikkö huitoo että sinä aikana kun keskustelen asiakkaan kanssa, liikkeeseen on tullut 10 asiakasta lisää ja kaikkien luona täytyy juosta hokemassa sama robottimainen lause "Tervetuloa, voinko auttaa? Kysykää vain jos tulee kysymyksiä." Tuollainen persoonaton, robottimainen asiakkaiden lähestymistapa ei vetoa minuun niin asiakkaana, eikä myyjänäkään. Tuostahan suorastaan huokoo sellainen että nyt on myyjä asiakkaan asialla eikö totta? Tämä kirjoitukseni liittyy ny ns. kivijalkamyymälöihin. Syy miksi olen hakeutunut myyntialalta pois, on juurikin se että en saa auttaa asiakkaita. Minulle ei anneta aikaa kartoittaa asiakkaan tarpeita ja löytää tälle räätälöityä ratkaisua. Ehei. Minun pitää aina vaan tiukasti myydä ensin tuote A, ja kylkeen tuotteet B,C,D. vaikka asiakas ei niitä halua tai ei edes liity ostamassa olevaan tuotteeseeen. Se ei ole myyntiä, se on asiakkaan aliarvioimista. Tämä on minun mielipiteeni. Myyjiä ja asiakkaita on joka lähtöön, mutta hyvä myyjä osaa lukea asiakasta että roikutaanko takinhelmassa, vai annetaanko selailla rauhassa.
 

Viimeisimmät blogit


Kirjoitettu: 11.04.2019

Hassua kyllä, hyvistä talouskasvuvuosista huolimatta, kauppa ei käy niin hyvin kuin se voisi. Asiakkaita puhelinterrorisoidaan kyllästymiseen asti, kunnes myyjän nimi muuttuu puhelimessa "älä vastaa" - tyypiksi.

Missä vika? Mitäs nyt? 

Kirjoitettu: 09.01.2019
Varmaan suurin osa markkinoinnin ja blogien parissa touhuava välillä miettii, mistä löytyisi laadukkaita kuvia edullisesti tai ilmaiseksi. Omasta kokemuksesta voin suositella Shutterstockia.
Kirjoitettu: 07.01.2019
Minä olen kova pelaamaan. Suurin osa suomalaisista pelaa. Tablettien ja älypuhelimien yleistyvä käyttö lisää myös vanhemman ikäluokan peli-intoa. Käsittelen tässä blogissa kuitenkin perinteisempää pelaamista.