Asiakas ei halua nähdä myyjää!

Asiakas ei halua nähdä myyjää

Hassua kyllä, hyvistä talouskasvuvuosista huolimatta, kauppa ei käy niin hyvin kuin se voisi. Asiakkaita puhelinterrorisoidaan kyllästymiseen asti, kunnes myyjän nimi muuttuu puhelimessa "älä vastaa" - tyypiksi.

Missä vika? Mitäs nyt? 

Ette te todennäköisesti ole myyjinä huonontuneet tai tuotteenne olisi yhtäkkiä sen huonompia, asiakas ei vain halua nähdä teitä. Asiakas ei halua nähdä myyjää, ennen kuin on valmis ostamaan. Tämä trendi on jatkunut jo monia vuosia. Jos muutama vuosi sitten potentiaalinen asiakas oli valmis vastanottamaan myyjän jo hyvin aikaisessa vaiheessa omalla ostopolullaan, tänä päivänä myyjä käy lähinnä enää kättelemässä kaupat.

Ostajat ovat hyvin immuuneja perinteiselle markkinoinnille nykyään. Ostajat haluavat itse ottaa asioista selvää ja kysyvät lisätietoja jos tarvitsevat. Perinteiseen, puhelinterrorismiin peurstuva myynti ja markkinointi jää auttamatta kakkoseksi, elleivät osu hakuammunnallaan täysin oikeaan aikaan.

Mieti itse. Ottaako aivoon, kun sinulle soitetaan? Googletatko sinä mieluummin ensin ennen kuin soitat myyjälle?

Mitä pitää muuttua?

Jotta yritys voi tehostaa omaa toimintaansa, on tehtävä välillä radikaalejakin muutoksia omaan toimintaan. Oman tuotteen tai palvelun tyrkytys ja yleinen "minä minä minä" on muututtava asiakaslähtöisempään "sinä sinä sinä" - tyyliin. Tässä muutamia prosenteilla höystettyjä faktoja;

Tiedon etsimisen verkosta aloittaa 83 % suomalaisista. Tilastokeskuksen mukaan 16 - 54 - vuotiaista 99 % käyttää internetiä, joten osaat varmasti arvata, ketkä suurimmilta osin jäävät tuohon 17 %:n. Joten jos myyt eläkeläisille ja seniorikansalaisille, by all means, jatka toki soittelua. Puhelimella tavoitat heidät. Jos taas kohderyhmäsi ovat muut, asiakkaan ostopolku on aika erilainen.

Suomessa tehdään päivittäin yli 30 miljoonaa google hakua, joten kyllä siellä joukossa todennäköisesti haetaan sinunkin tuotteita ja palveluita.

Auta ja opasta asiakasta

Asiakas etsii tuotetta jota myyt ja siakas saapuu sivuillesi. Jotta kallisarvoinen vierailu ei pääty ennenaikaiseen lähtöön, varmista, että tarjoat relevanttia sisältöä ja että sitä on tarpeeksi erilaisiin ostopolkuihin.

Otetaan esimerkki;

Akseli on nuori kundi ja on muuttanut omilleen rivitaloon. Keväällä Akseli hautoo ajatusta, että olisi kiva viettää kesällä grillikemuja. Akseli ei lähde siltä seisomalta lähde grillikauppaan. Akseli googlettaa grillejä.

Akseli ei ole vielä valmis ostamaan, vaan Akseli etsii tietoa. Akseli on valmis kuitenkin lukemaan vertailuja eri grillivaihtoehdoista. Akseli lukee sivuiltasi mielellään esimerkiksi hiiligrillin ja kaasugrillin eroista.

Nyt Akseli on lukenut arvosteluja. Akseli haluaa kaasugrillin. Akseli ei vieläkään ole valmis ostamaan, eikä Akseli vieläkään lähde kaupoille. Akseli googlettaa, mistä saisi kaasugrillejä. Akseli lukee sivuiltasi mielellään tuotearvosteluita ja eri grillivaihtoehtoja. Akseli on nyt paljon vastaanottavaisempi markkinoinnille ja voisi ottaa puhelun vastaan, mikäli tarjoaisit kaasugrilliä esimerkiksi keväthintaan.

Akseli on nyt selaillut eri vaihtoehtoja. Akseli haluaa kolmen polttimon sivukeittimellisen laatugrillin. Akseli ostaa sen sinulta, koska olet tarjonnut verkkosivuillasi vertailun grillien välillä. Olet tarjonnut Akselille tietoa hänelle sopivasta kaasugrillistä. Olet myös kontaktoinut Akselin juuri oikeaan aikaan ja koukuttanut Akselin hyvällä tarjouksella.

Mitä vaadittiin?

Niinkin yksinkertainen muutos, kuin laadukasta sisältöä verkkosivuille. Riittävästi sisältöä myös erilaisiin ostopolun vaiheisiin, jolloin verkkosivuston vierailijan ei tarvitse eksyä kilpailijan sivuille.

Jotta täysi hyöty ja teho markkinoinnista saadaan, CRM-järjestelmä on ehdoton. Itse suosittelen Hubspotia - se on ilmainen ja paljon muuta kuin pelkkä CRM.

Tokihan sinun tulee varmistaa, että verkkosivusi ovat kunnossa ja optimoitu asiakkaan ostopolkua ajatellen. Siihenkin löytyy apu.