Kuinka yritys voi kasvaa?

Yritys voi kasvaa monella tapaa - jäljet johtavat silti aina myyntiin

Yrittämisen ja osakeyhtiön tarkoitus on tehdä omistajilleen voittoa. Duh. Asiaa voidaan käsitellä hyvinkin laaja-alaisesti tai voidaan halkoa hiuksia. Minen halo hiuksia.

Tapoja kasvaa on monia. Jos ei ole fyrkasta kiinni, osta kilpailijat pois kuljeksimasta. Jos taas on fyrkasta kiinni, lisää myyntiä ja lue eteenpäin. Säästökuuri ei ole kasvua. Älä lopeta myymistä.

Keskityn tässä muutamaan tapaan kasvattaa yritystä. Muutamaan, hyväksi havaittuun tapaan. Teitpä nimittäin mitä tahansa, aina se vaan kääntyy siihen tosiasiaan, että myyntiä on lisättävä.

Palkkaa myyjiä

Kallis vaihtoehto, eikä aina se optimaalinen. Totta on, että hyvä myyjä tuo taloon enemmän kuin vie, mutta riskeinä ja heikkouksina ovat pitkä perehdytysaika, huono rekrytointi ja myyntiputken rakentaminen. Jos myytävän tuotteen tai palvelun myyntisykli on pitkä, myyjän palkkaaminen ei ehkä ole järkevä ratkaisu, varsinkin jos firman talous on jo tiukalla. On helpompia ja nopeampia tapoja kasvattaa myyntiä nykyisillä resursseilla.

Myyjän palkkaaminen on kuitenkin tehokasta, jos halutaan ottaa joku tietty alue haltuun ja kasvattaa markkinaosuutta alueella. Varmista siis, että prosessi on kunnossa ja liidejä tippuu tasaisesti, ennen kuin palkkaat uusia myyjiä.

Viritä myyntiprosessi kuntoon

Pelkästään prosessin hiominen tuo jo selvästi lisää kasvua taloon, kun aikaa ei mene turhaan odotteluun. Mieti vuositasolla, kuinka paljon nopeammin pääset laskuttamaan, jos saisit päätöksen kaupoista heti tapaamisella tai oikeiden välineiden ansiosta pienen mietintäajan jälkeen. Otetaanpa esimerkki:

Nykyisellään myyjät käyvät tapaamisella ja lähettävät tarjouksen, johon palataan sitten syssymmällä. Prospekti kylmenee - kuoleekin ehkä. Sopimusneuvotteluita varten joudutaan ehkä käymään uusi, prospektin lämmitystapaaminen, jonka jälkeen hoidetaan sopimusneuvottelut. Sitten lähetetään sopimus sähköpostilla. Odotellaan, milloin prospekti jaksaa tulostaa sopimuksen, allekirjoittaa, skannata ja lähettää sen takaisin. 

Hiotaan prosessista tyhjät pois:

Myyjä käy tapaamisella. Myyjä on jo tehnyt kotiläksynsä ja tapaamisen agenda on selvä. Tässä ollaan myymässä. Myyjä laittaa tarjouksen sisään jo tapaamisella. Prospekti voisi sen allekirjoittaa sähköisesti heti. Jos prospekti haluaa miettiä, hän voi silti milloin tahansa hyväksyä tarjouksen ja sopimus on napin painalluksella valmis. Myyjä on kuitenkin reipas ja sopii uuden tapaamisajan, eikä kattele syssymmällä. Myyjä pitää langat käsissään ja prosessi tarjoaa mahdollisuuden ostaa ihan milloin vain.

Nopeampi myyntiprosessi - nopeammin laskutusta

Viritä liidintuotanto kuntoon

Prosessi on kunnossa? Hyvä. Sitten hankitaan lämpimiä liidejä. 

Mittaattehan verkkosivujen kävijämäärät ja mitä verkkosivuillanne puuhataan? Pelkätään sillä voidaan jo tehdä tuloksia tuovaa konversio-optimointia, jonka tarkoitus on ohjata verkkosivujen vierailija esimerkiksi jättämään yhteystiteonsa tai vaikka tilaamaan uutiskirjeen. Datan avulla näet, missä kohtaa mielenkiinto loppuu ja mitä voisi tehdä toisin.

Onhan verkkosivut muuten kunnossa ja selkeät? Löytyyhän yhteystiedot? 

Ja ystävä hyvä, älä luota siihen, että kävijät itse täyttävät yhteydenottolomakkeen - ei ne täytä. Sisällön seasta pongahtava botti tai chatbot tehostaa yhteydenottoja n. 6x enemmän, kuin pelkkä yhteydenottolomake. Sinun palvelut ei yksinkertaisesti ole niin kiinnostavia, että porukka viitsisi nähdä liikaa vaivaa yhteydenottoon.

Enemmän valideja liidejä - enemmän nopeampia kauppoja.

Rahoita kasvusi

Joskus iso kasvu vaatii isoa pääomaa, jotta saadaan rahoitettua isompien tuote-erien valmistus, markkinointi ja riittävät resurssit kasvavaan kysyntään. Mieti kuitenkin, voisiko lainarahan sijaan kasvaa omalla tulorahoituksella?

Lainaraha on aina riskirahaa, mutta ilman rahaa kasvu on hitaampaa mitä se voisi olla. Mieti, jos voisitkin saada omista myyntilaskuistasi osan jo heti käyttöösi. Voit investoida heti uuteen tuote-erään tai rahoittaa myynnin muuttuvat kustannukset.


Jokainen näistä neuvoista jättää taatusti sinulle enemmän viivan alle, vaikka tekisit kaiken itse. Toisaalta, ulkoistamalla asioita, keskityt siihen minkä osaat parhaiten. Meikäläinen jeesaa.